Lalki Dorotki

Lalki Dorotki, Paweł Beręsewicz, 5.79

W maleńkim świecie Dorotki, zamkniętym w czterech ścianach różowego pokoiku, wszystko ma magiczną moc. Ożywają misie i lale, tętnią życiem zamki z klocków Lego, a mała królewna zasiadająca na tronie tego osobliwego królestwa pociesza swoje lalki, kiedy płaczą, śmieje się z nimi, gdy są szczęśliwe i cierpliwie odpowiada na wszystkie trudne pytania. Pewnie i Wy, Małe Królewny, również macie swoje królestwa, a w nich lalki - przyjaciółki, którym powierzacie najskrytsze sekrety i którym opowiadacie bajki.Marta Ostrowska po raz kolejny zachwyca bajecznie kolorowymi ilustracjami, a znakomite teksty Pawła Beręsewicza na pewno rozśmieszą, zaciekawią, a wieczorem utulą do snu każdą lalę i jej małą Właścicielkę

Opis z okładki dodał użytkownik Dominik Grześko

więcej informacji o tej książce

bajki z moralem szukaj książek o podobnej tematyce

>> życie >> swoje >> tekst >> kolejny >> świecie

Zobacz powiązane kategorie:

Statystyki

• Lalki Dorotki jest na 13938 miejscu (na 20819 książek) w kategorii literatura dla dzieci i młodzieży
• (wyprzedza ją Koloruję zwierzęta 4)
• książkę oceniło 46 osób
• przeczytało 63, dodało do ulubionych 46
• ponad 46 często do niej wraca
• obecnie czyta ją 0 osób
0 zamierza przeczytać.

Jak oceniali książkę nasi użytkownicy?

• średnia ocena: 5.79 na 10
• w sumie oceniło 47
oceny
• opinia czytelników: można przeczytać

Kto czyta, kto zamierza przeczytac Lalki Dorotki?

Encyklopedia autorów

Effenberger Vratislav 1923-86 czeski poeta, teoretyk literatury i sztuki od 1951 przywódca nieformalnej grupy praskich surrealistów; nawiązywał do awangard, nurtów poezji XX-wiecznej, tworząc interesującą koncepcję wyobraźni poet.; oficjalnie wydał tylko jeden tom wierszy Basne na zdi (1966), znaczna część dorobku poetycki i teoretycznego E. pozostaje w rękopisach; w wydawnictwach emigracyjny ukazał się tom scenariuszy Suro-vost źivota a eynismus fantazie (1984) i wybór poezji Lov na ćerneho źrałoka (1987).

Encyklopedia literatury

CUDZOZIEMKA powieść M. Kuncewiczowej, prwdr. w "Kurierze Porannym" 1935, wyd. os. w Warszawie 1936. Akcja zamknięta w klamrze jednego dnia rozwija się śladem myśli i przeżyć gł. bohaterki, Róży Żabczyńskiej, która u progu śmierci dokonuje rozrachunku z całym nieudanym życiem, szuka przyczyn klęski osobistej, analizując własną psychikę. Była córką pol. emigranta, wychowała się w Rosji. Poczucie obcości etnicznej i polit. towarzyszyło jej także w Polsce, dokąd przybyła w szesnastym roku życia. Na ostateczne pogłębienie konfliktu między bohaterką i otoczeniem wpłynęła nieszczęśliwa miłość do Michała Bądskiego, syna profesora muzyki, oraz konieczność rezygnacji z kariery skrzypaczki. Erotyczny niedosyt i niewyżycie artyst. rodzą wieczne niezadowolenie i potrzebę dręczenia innych. Charakter masochistyczny mają marzenia, do których Róża ucieka przed rzeczywistością. Krytyka zwracała uwagę na psychoanalityczną interpretację charakteru bohaterki, oraz na doskonałość artyst. powieści, oryginalność jej kompozycji, nasuwającej analogię do konstrukcji snu lub kompozycji muzycznej. Wyeksponowanie roli muzyki w przeżyciach Róży ("najpiękniejszy majak" - wykonanie koncertu D-dur J. Brahmsa, motyw pieśni R. Schumanna Ich grolle nicht symbolizujący świat marzeń), koncentracja uwagi na analizie uczucia miłości i samotności psych, w świecie należą do charakterystycznych tematów twórczości Kuncewiczowej. Cechą znamienną jest też autobiograf izm (lit. transpozycja biografii matki pisarki i jej stosunku do córki). C. zaliczana jest do najwybitniejszych osiągnięć międzywojennego psychologizmu. Wielokrotnie wznawiana (11 wyd. do 1979); przekłady na 14 języków.